Coronakrisen har haft effekt på e-handlen

Dato: 28.05.2020

En analyse af e-handlen fra Foreningen for Dansk Internethandel peger på en varig stigning i e-handlen på grund af coronakrisen.

nethandel-stock

Danskerne har øget deres handel på nettet, mens corona-krisen har lukket store dele af landet ned, og det tyder på en varig stigning. En tredjedel af danskerne svarer i en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), at de forventer at handle mere i de kommende tolv måneder, end de har gjort i de seneste tolv.

Det kunne tyde på, at de danske netbutikker er langt fremme i forhold til at tilbyde relevant indhold for kunderne. Niels Raalund, administrerende direktør i FDIH kan se en sammenhæng mellem den stigende nethandel og de danske netbutikker.

- Danske netbutikker er knalddygtige, og det har endnu flere kunder fået øjnene op for. Derfor er jeg helt enig og tror, at vi vil se en langvarig positiv effekt af krisen, siger han i forbindelse med udgivelsen af coronatal i slutningen af april på FDIH´s hjemmeside.

2 ud af 3 forventer normalt forbrug efter krisen
Dog er der noget, der tyder på, at corona-krisen også har boostet salget højere, end det ellers ville være, fordi næsten to tredjedele af forbrugerne forventer, at deres handel på nettet finder tilbage til sit tidligere leje.

Men en gruppe på cirka 15 procent forventer, at de fastholder det højere niveau af aktivitet i webbutikkerne. Det er især dagligvarer, kosmetik, medicin og tøj, som de køber digitalt.

Hensyn til de lokale erhvervsdrivende
Knap halvdelen af forbrugerne i FDIH’s analyse har ikke øget deres e-handel i løbet af krisen. Det skyldes ifølge undersøgelsen allermest hensynet til de lokale fysiske butikker.

Et kendetegn ved coronakrisen har været den øgede opmærksomhed på fællesskabet, og det spiller formentlig også ind i forhold til ønsket om at bibeholde de lokale butikker.

Som du kan læse i denne artikel i Erhvervsnyt Syd, udelukker det ene dog ikke det andet.

Hvem handler så online?
Topscorerne er bosiddende i storbyerne, børnefamilier og kvinder. Børnefamilierne har især handlet tøj og sko online ift. til tidligere, men også take away, dagligvarer, medicin og kosmetik ligger højt.

De unge har dog handlet mest tøj og sko online af alle forbrugergrupperne, mens singler og par topper på take away med en fordobling af e-handel end før krisen.

De midaldrende og pensionisterne, som måske i større udstrækning har været i risikogrupperne, og derfor har holdt sig væk fra supermarkederne, har markant størst stigning netop på dagligvarer.

Det svarer til billedet hos en af de store dagligvareleverandører, Nemlig.com.

Nemlig-com-pakker-varer-til-kunder-2

- Vi oplever i disse dage en markant fremgang i antallet af ældre kunder, der ønsker at handle ind via nemlig.com. Det er faktisk den kundegruppe, der er vokset allermest de seneste måneder,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com i en pressemeddelelse tidligere på måneden.

Faldene er sket i de lukkede brancher
Trods en generel stigning, så er der brancher, hvor nethandlen er faldet, men det er sket ganske naturligt i rejsebranchen og kulturlivet, som har haft meget begrænsede udfoldelsesmuligheder under corona-nedlukningen.

Men det ændrer ikke billedet af, at der samlet er sket en stigning, og her er det brancher med salg til bolig & have, som især har gjort sig bemærket med et eksplosivt forbrug i april. Dernæst er forbruget på digitalt salg af dagligvarer, elektronik, hvidevarer og beklædning højere i år end sidste år.

Du kan selv dykke ned i tallene og undersøgelsen på FDIH´s hjemmeside.