Bæredygtig gaveæske giver fordele

04.11.2020

En lækker engangsgaveæske til ure og smykker giver virksomheden Sourzing et forspring i forhold til konkurrenterne, og nu har de udviklet en prototype, der er hundrede procent bæredygtig.

sourzingpersoner
Simon Juel Bundgaard(tv.) er Sourzings forretningsudvikler, mens Michael Hynkemejer er direktør. De præsenterede æsken for os, da vi besøgte dem i Kolding.

Når globale ure og smykkebrands, som Bering, Daniel Wellington, Cluse eller Olivia Burton vælger gaveæsker til deres produkter, kigger de til Kolding. Her holder virksomheden Sourzing til:

- Vi gør det nemt for vores kunder, fordi de kan outsource hele indpakningsdelen til os, og det er derfor, vi kalder os Sourzing, fortæller direktør Michael Hynkemejer.

- Vi fungerer som rådgivere for vores kunder, og vi holder overblikket over materialemuligheder og trends, og derfor er det centralt, at vi også prøver bæredygtighedsaspekterne af. Det kommer mere og mere på dagsordenen, og derfor sidder vi nu med en hundrede procent bæredygtig prototype.

Genbrugsmaterialer og nem at sortere

Michael Hynkemejer sidder med en æske foran sig, hvor alt kan skilles ad i dele, så det kan sorteres nemt ved udsmidning, og samtidig viser virksomhederne, hvor flot og lækker, man kan lave en bæredygtig gaveæske uden at gå på kompromis med design og kvalitet.

Vi har fået de første meget positive tilbagemeldinger, og det er i de markeder, hvor bæredygtighed ligger højt på dagsordenen, som eksempelvis Tyskland, forklarer Michael.

- Det er forskelligt, hvordan de forskellige markeder prioriterer indpakning, men vi kan se, at det er noget, som kun vil blive mere og mere aktuelt, og derfor har vi sat gang i at udvikle en hundrede procent bæredygtig emballage.

Fremtiden: Større krav fra forbrugere

Sourzing mærker den stigende opmærksomhed på at sænke virksomhedernes klimaaftryk, selvom der kan være forskellige grunde til de grønnere krav. Nogle er idealistiske omkring det og vil være så grønne som muligt, mens andre kan se en konkurrencefordel eller bliver presset af forbrugere til at blive grønnere.

- Nu sidder de så med en prototype, som bærer Sourzings eget navn, og den bliver sendt ud til eksisterende og potentielle nye kunder for at vise, hvad der er muligt, fortæller Simon Juel Bundgaard, som er ansvarlig for forretningsudvikling hos Sourzing.

- Vi kom i gang med det som en del af forløbet SDG Growth Path, hvor vi fik hjælp til at kvalificere vores vækstmuligheder og til at udforme en konkret en strategi for vores initiativer på bæredygtighed.

sourzingbox

Han viser som eksempel, at tingene ikke er limet sammen i æsken, og derfor kan materialerne smides i den rette sorteringspand, hvis man da ikke gemmer æsken.

- Den er genbrugsbrun, fordi forbrugerne oplever den brune farve, som bæredygtig, men vi kan lave den i alle farver. Det handler kun om, at farverne lever op til kriterierne for bæredygtighed i sig selv. På samme måde er plastik heller ikke et problem, fordi det er genbrugsplastik, vi kan lave det af, fortæller Simon.

Men hvordan kom de egentlig i gang?

Start i et hjørne af forretningen

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling var omdrejningspunktet for en workshop, som skulle identificere, hvor de skulle begynde rejsen mod højere bæredygtighed. Om det siger Michael Hynkemejer:

- Vi var virkelig forvirrede. Der er masser af mål og masser af ting, man kunne tage fat i.

De workshops, som Sourzing har deltaget i, gjorde det klart, at de ikke skal gabe over det hele på en gang.
Peter Lind fra Erhvervshus Sydjylland står for de workshops, som gearer virksomhederne til at arbejde med bæredygtig udvikling, og hans råd er helt klart.

- Start med at fokusere på et enkelt område eller et enkelt mål, hvor I kan arbejde jer igennem. Det er det, som giver de bedste resultater, fordi der er mange tusinder af områder, man kunne tage fat i, og det ender ofte med, at man får gjort meget lidt, fordi det er for uoverskueligt.

Sourzing endte med et fokus på deres indpakningsløsninger, fordi de typisk er en del af brug-og-smid-væk-kulturen. Beregninger viste, at materialer og produktion udgør cirka 80 procent af Sourzings samlede aftryk på klimaet, og derfor var det oplagt at se på de to områder.

- Vi begyndte virksomheden med, at vi gerne vil gøre det bedre i morgen, end vi gør i dag, og det vil vi også med vores emballage. Derfor går vi den her vej og tilbyder bæredygtige løsninger for vores kunder. Vi kan sammen med kunderne afgøre, hvor stor en del af bæredygtighed, de ønsker, men vi kan ramme hundrede procent.

Det er en løsning, som flere kunder allerede nu er meget positive omkring, og Sourzing tøver ikke med at spå om, at de vil vinde markedsandele på bæredygtig indpakning i fremtiden.