Aguardio fra Vejle gør det grønne grønnere

22.10.2020

Danmarks skarpeste klima-iværksætter blev kåret i september, og her var Aguardio fra Vejle med som den sydjyske kandidat. Vi har set nærmere på virksomheden for at se, hvordan de sikrer, at deres løsning i sig selv bliver så bæredygtig som muligt? Det svar findes i de cirkulære forretningsmodeller med hjælp fra Vejle Erhvervs eksperter.

Cirkulær økonomi handler om at se på produkters livscyklus, så bæredygtighed tænkes ind i alle led. Thomas Munch-Laursen og Niels-Arne Mikkelsen, som er henholdsvis CEO og CFO i Aguardio startede deres virksomhed op for 3 år siden. De er drevet af iværksætterånden og af at udvikle løsninger, der skal hjælpe os alle til at spare på jordens ressourcer. Men deres løsning er en sensor og et display, der er produceret i plastik og er drevet af batterier. Dermed er der rum for forbedring i bæredygtighedens tegn.

”Vi vil rigtig gerne gøre vores produkt mere bæredygtig, og derfor søgte vi hjælp fra Vejle Erhverv og C-Voucher projektet,” forklarer Niels-Arne Mikkelsen.

”Som start-up virksomhed kæmper man generelt med finansiering, da der ikke er meget risikovillig kapital i Danmark. Derfor var støttepengene i C-Voucher projektet vigtige. Det mest værdifulde for os var dog de input vi fik fra Vejle Erhvervs team omkring, hvad det rent faktisk vil sige at gå cirkulært,” siger Niels-Arne Mikkelsen.

Gentænkning af materialer og potentiel plug-and-play

Aguardio har undersøgt mulighederne for at erstatte deres plast af f.eks. genbrugsplast, men umiddelbart har det ikke høj nok kvalitet på nuværende tidspunkt. Derudover ser de på, om de enten kan forlænge batteriernes levetid eller erstatte dem med en anden drivkraft.

En af de muligheder, de har fået hjælp til at undersøge gennem projektet, er, hvorvidt de kan erstatte deres eksisterende forretningsmodel med en plug-and-play løsning, hvor kunden lejer sensorer og displays i stedet for at købe dem. Det giver Aguardio muligheden for at kontrollere, at enhederne kommer tilbage til dem og kan genbruges på bedst mulig vis.

”Noget af det, vi kæmpede med, var at finde ud af, hvad kunderne foretrækker, og hvad de vil betale for det. Derfor gennemførte vi interviews for at afdække betalingsvilligheden,” forklarer Niels-Arne Mikkelsen.

En anden løsning, de også har i spil, er, at kunden stadig køber og ejer enhederne, men betaler et depositum, som de får tilbage, når de returnerer enhederne gennem distributørerne.

”Vi kan se, at kunderne er forskellige i forhold til, hvad de foretrækker, og det skal vi så finde ud af at håndtere,” siger Niels-Arne Mikkelsen.

Coronaen gav en midlertidig pause

Aguardio har en spirende kundegruppe blandt kollegier og boligforeninger, men deres primære kundesegment er hoteller. Coronaen satte dermed en stopper for deres salg, og de måtte flytte deres fokus væk fra hotellerne. Heldigvis er Aguardio innovative og fandt en vej igennem krisen med et nyt produkt målrettet de nye behov for grundig håndvask, Aguardio Handwash.

”Det betyder ikke, at vi glemmer vores cirkulære vej. Vi vil arbejde videre med at implementere et service-koncept og lancere det for udvalgte hotelkunder for at finde ud af, om det kan sælges. Vi har allerede en distributionspartner i Danmark med de rigtige kontakter, der kan håndtere processerne ved et service-koncept, og så må vi se, hvad fremtiden bringer,” slutter Niels-Arne Mikkelsen.